Titled PLAY THE AESTHETICS, the latest issue of academic journal COMUNICAZIONI SOCIALI (Social Communications, published in Italy by University of the Sacred Heart's imprint, Vita & Pensiero) features several contributions of Italian scholars focusing on the interplay between art and digital games. My essay - "Machinima As the Art of Envisioning: Jon Rafman" - provides a critical reading of Codes of Honor (2011) using conceptual frameworks developed by Vilem Flusser.
Here's the abstract:
This essay provides a critical reading of Codes of Honor ‒ a narrative-based machinima on arcade culture produced by Jon Rafman (b. 1981) in 2011 ‒ through the lenses of Vilém Flusser (1920-1991) and William Gibson (b. 1948). Specifically, Bittanti suggests that the Canadian artist exemplifies what media philosopher Flusser called an “envisioneer”, a “non-spectacular revolutionary”, and homo ludens in his seminal work Into the Universe of Technical Images (1985). According to Flusser, in the emergent telematic society, a new generation of artists ‒ envisioneers ‒ will create novel images in unexpected ways through playful, global dialogue. Likewise, in his 1984 novel Neuromancer, Gibson described a new kind of subject that manipulates images in a rhizome-like electronic universe, subsequently revealing that the inspiration came from watching arcade gamers. The essay investigates the surprising affinities between narrative and theory, videogames and Game Art. In this context, Codes of Honor is considereed as a paradigmatic text in which these threads create a meta-dialogue.
Intitolato PLAY THE AESTHETICS, l'ultimo numero della pubblicazione accademica edita da Vita & Pensiero COMUNICAZIONI SOCIALI è interamente dedicato al rapporto tra arte e videogiochi. Curato da Mauro Salvador ed Elena di Raddo, questo numero monografico include, tra le altre cose, un mio saggio sull'artista canadese Jon Rafman, che esamino attraverso il filtro interpretativo di Flusser e Gibson.
Ecco l'abstract:
Questo saggio propone un’analisi di Codes of Honor (2011), un’opera video dell’artista canadese Jon Rafman, attraverso un doppio filtro, critico e narrativo. Nel primo caso, quello proposto dal filosofo dei media Vilém Flusser (1920-1991), Nel secondo, quello dello scrittore di fantascienza William Gibson (1948-). La scelta è tutt’altro che casuale. Come tenteremo di dimostrare nelle pagine seguenti, Rafman corrisponde al creatore «visionario», al «rivoluzionario non spettacolare», all’«homo ludens» descritto dal filosofo di origine ceca nel seminale Immagini. Come la tecnologia ha cambiato la nostra percezione del mondo (2009). In particolare, Codes of Honor esemplifica l’arte della società «telematica», prefigurata dallo stesso Flusser e descritta da Gibson in romanzi quali Neuromante (1984), Giù nel Ciberspazio (1986) e Monna Lisa Overdrive (1988).
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